Aktiviti


Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
Catatan
Bercerita mengenai binatang   Apakah bunyi yang kamu dengar? Bagaimanakah cara hidup binatang tersebut?
2.Kuda 
4.Kucing
Set Induksi (5min)
1. Murid dikehendaki meneka bunyi-bunyi binatang melalui laman You Tube

2.Kuda 

4.Kucing
KB : Menghubungkait,mencirikan
BCB : mendengar aktif
2. Murid bercerita berdasarkan bunyi binatang yang didengari.
BBB : komputer
3. Guru menjelaskan tujuan aktiviti dalam langkah berikutnya dan tajuk pelajaran.
Kumpulan 1

 Kuda 
Kuda 
Langkah 1 (15min)
KB : Mencirikan
BCB : mendengar aktif,
1.Guru meminta murid mengelik pautan yang disediakan
Kumpulan 2

Harimau
 Harimau
2.Murid di minta meneliti

slaid kumpulan masing-masing.
mencatat dan
memproses maklumat
KP : verbal-linguistik,
spatial, interpersonal,
emosi
Nilai :kerjasama,
BBB : komputer
3. Murid diminta membunyikan bunyi haiwan tersebut.
Kumpulan 3

 Ayam
 Ayam
4. Murid diminta berbincang

bagi mendapatkan maklumat tentang ciri-ciri haiwan terbabit.
Kumpulan 4

Kucing
Kucing 
Kumpulan 1

Menyatakan ciri-

ciri seekor kuda belang
Langkah 2 (20min)
BCB : mendengar aktif,
melaporkan maklumat
KP : verbal-linguistik,
kinestetik, visual, spatial,
naturalistik, interpersonal,
emosi
Nilai : kebebasan,
kerjasama, kesyukuran,
kasih sayang
KB : mencirikan
BBB : komputer
1.Murid diminta membaca
petikan di dalam slaid secara berkumpulan dan merakamkan pembacaan mereka dengan menggunakan movie maker.
 
Kumpulan 2             Menyatakan ciri- ciri seekor harimau
2. Murid diminta mendapatkan lima isi penting tentang ciri-ciri haiwan berdasarkan apa yang mereka baca.
Kumpulan 3

Menyatakan ciri- ciri seekor ayam
3. Murid diminta menyampaikan hasil perbincangan dengan menggunakan Power Point.

4. Murid dapat membaca dan menyatakan lima isi penting tentang ciri-ciri haiwan.
Kumpulan 4

Menyatakan ciri-ciri seekor kucing

Langkah 3 (15min)
KB : membuat inferens,
mengkategori,
mengenalpasti kenyataan
benar atau palsu
BCB : mengumpul,
memproses dan
melaporkan maklumat
KP : interpersonal,
intrapersonal, verbal-
linguistik, spatial
Nilai : kerjasama
BBB : komputer
 Menyusun perkataan
 Kump1 dan 2
1.Murid diminta menyusun perkataan supaya menjadi ayat yang betul.Menyusun perkataan
Uji Minda

Murid Kumpulan 3 dan 4 di minta membuat uji minda di link pautan Uji minda.
Pengayaan                               
Murid di minta menjawab teka silangkata di pautan Kata dasar
Pengayaan 2
Permainan bahasa
Pengayaan 2
Permainan bahasa
Penutup kognitif
Penutup (5min)
1. Murid diminta menyenaraikan perkara yang mereka telah pelajari.
 Membuat rumusan isi pelajaran
2. Murid bertepuk tangan sambil menyanyikan lagu Anak Kambing Saya 

Penutup sosial

Memberi pujian dan motivasi